GulenSkyss sin historie

mb-trio.jpg

M/B Trio – Den første båten i reiarlaget

I 1971 startet Per Strand Vold, “Per Vold Rederi” som et enkeltmannsforetak.
Per startet selskapet og tok over båten M/B Trio etter sin onkel. Trio fungerte godt i flere år, men det var en gammal båt. I en alder av 23 år så kontraherte Per sitt første nybygg. Dette var båten «Tinganes» som ble bygget hos Brødrene Aa i Hyen. Drifte dreide seg om skyss av passasjerer i øyene i Gulen, samt skyss av doktor, veterinær, prest, osv.
Oppdragsmengden økte, og nye fartøy ble kjøpt inn. Selskapet har hatt totalt 3 fartøy av typen Westcraft 37. Dette er velkjente rutebåter i de fleste øysamfunn langs Kysten. Fartøyene het «Åshild», «Askepott» og «Rødhette».

tornerose-1985.jpg

M/S Tornerose BLE levert i 1985

I 1985 var det tid for enda et nybygg. Denne gangen ble også Brødrene Aa vagt som leverandør, og i 1985 ble Tornerose levert fra verftet. Tornerose er en hurtiggående passasjerbåt som tar 48 passasjerer. Tornerose hadde sommeren 2015 gjennomgått 30-årsklassing, og fungerer tipp topp den dag i dag! I starten ble Tornerose sendt til Oslofjorden for å ta hånd om oppstarten av ruten mellom Fornebu og Oslo. Fra 1991 til 2013 har Tornerose operert i de faste rutene i Gulen kommune. I dag fungerer Tornerose som reservervebåt i rederiet.

På slutten av 80-talet bygget selskapet sitt tredje nybygg. Dette var båten Askepott. Askepott ble levert i 1988 fra Båtutrustning AS på Bømlo. Askepott var 25 meter lang og hadde 3 innenbords dieselmotorer kobla til hver sin vannjet. Toppfart var 44 knop. Seinere ble Askepott forlenget med 2,5 meter, og vannjet ble bytt ut med 2 innenbords dieselmotorer med vribare propeller fra Servogear. Askepott tok 117 passasjerer. Askepott har gått i mange ruter på kysten, fra Kristiansund i nord til Slemmestad i øst. Askepott ble solgt til utlandet i 2009. I 2002 ble selskapet omdannet fra enkeltmannsforetak til aksjeselskap. Det nye navnet var Gulen Skyssbåtservice AS.

I 2009 ble Marine Express kjøpt. Marine Express ble bygget på West Products AS i Måløy i 1985. Marine Express tar 64 passasjerer.

Vi fikk dessverre ikke fornyet kontrakten på lokalrutene i Gulen, Solund og Austrheim. Og 1. januar 2013 stod Tornerose uten faste ruter. Vi vant da et anbud på skole rutekjøring mellom Tysnes og Os. Det sikret oss kjøring på Tornerose ut 2013.

I løpet av 2013 vant vi med kontrakten for Rutepakke 2 i Hordaland, med oppstart 1. januar 2014. VI kontraherte da ei nybygg hos Måløy Verft. Dette var den 24 meter lange katamaranen Rose Ekspress. Rose Ekspress tar 47 passasjerer og 2 biler. I tillegg kjøpte vi inn fartøyet Brottøy fra Torghatten Nord. Brottøy bygget vi om, og døpte den Øyrosa.
Øyrosa går i dag på sambandet Hellesøy – Hernar, mens Rose Ekspress går i Espeværruta.

Høsten 2014 vant vi anbudet på drift av ferjesambandet Klokkarvik – Hjellestad. Da kjøpte vi inn ferja Sundferja for å gå som hovudfartøy i sambandet, samt den gamle ferja Fjordgar som hadde gått der tidligere. Fjordgar hadde vært en snartur i Finland og fått nye farger og nytt navn. Når vi tok den tilbake til Norge døpte vi den til Rosesund.
I forbindelse med at vi startet med ferjedrift, døpte vi selskapet om til GulenSkyss AS.

I april 2019 startet vi driften av ambulansebåten Rosedoktoren. Båten er stasjonert på Sunde i Sunnhordaland. Dette er den ambulansebåten i Norge som har fleste oppdrag pr år.

Januar 2020 startet MF Sundferja å gå ruten Daløy - Haldorsneset i Solund kommune. Planen er at her skal ferjen går frem til ny bro er på plass.

Mai 2022 hadde vi to nye ambulansebåter klar på oppdrag fra Helse Førde. Roseflora og Rosesol ble bygget på Måløy Verft og skal dekke operasjonsområde fra Gulen kommune i sør til Stadtlandet i nord. Båtene er stasjoner i Florø og i Solund. Disse båtene er pr 2022 de største og mest moderne ambulansebåtene som er bygget her i landet.